نگاهی به کنسول‌های مدرن بازی

نگاهی به کنسول‌های مدرن بازی

کنسول‌های جدید بازی کاربر را به تلاش وامی‌دارند. بازیکن دیگر پای تلویزیون نمی‌نشیند تا با چند دکمه بازی را کنترل کند، بلکه باید کالری بسوزاند و با حرکات فیزیکی خود بازی را انجام دهد!

در سال‌هاي اخير با ورود محصولاتي چون Wii شرکت نينتندو، Kinect شرکت مايکروسافت (براي کنسول‌هاي Xbox) و PlayStation Move، عصر نويني در حوزه بازي‌هاي کامپیوتری آغاز شده است. حالا ديگر همان بازيکن‌هاي بازي‌هاي کامپیوتری نمي‌توانند راحت روي صندلي بنشينند و تنها با فشاردادن چند کليد بازي کنند. در چنين دوراني بايد مثل يک ورزشکار گيم‌پدهاي کنسول را در دست گرفت و براي کسب امتياز بيشتر در بازي عرق ريخت!

با عرضه کنسول Wii نينتندو در سال ۲۰۰۵ استقبال از بازي‌هاي کامپیوتری عصر جديد افزايش چشم‌گيري پيدا کرد. سپس فناوري Move پلي استيشن و Kinect مايکروسافت (براي کنسول ايکس‌باکس) به بازار آمدند تا رسما عصر جديد بازي‌هاي کامپیوتری آغاز شود. اين دو کنسول جديد هم در چندماه اوليه ورود به بازار، ۱۸ميليون واحد فروش داشتند. به هرحال بازي به کمک اين ابزارهاي نوين تجربه جديدي است که همه بازيکن‌ها را وسوسه مي‌کند.

نقطه شروع

هميشه کار با تنظيمات مختلف کنسول‌هاي بازي چالش بزرگي براي بازيکن‌هاي مختلف به حساب آمده است. چنين پيچيدگي‌هايي گاهي باعث مي‌شود بازيکن از ادامه بازي منصرف شود. همين مسئله در طراحي کنسول‌هاي جديد درنظر گرفته شده و در نتيجه کار با اين کنسول‌ها بسيار ساده شده است.

در منوي کنسول Wii هم از اينترفيس ساده و کليدهاي بزرگ استفاده شده تا پيچيدگي‌هاي همیشگی کاملا حذف شوند. البته از اين نظر، کنسول Wii نسبت به رقبا يک گام پيش است. چون از همان ابتدا، اين کنسول براساس پارامترهاي کنسول‌هاي عصر نوين بازي‌هاي کامپیوتری و تشخيص حرکات بدن بازيکن‌ها طراحي و ساخته شده است.

اما شرکت‌هايي چون مايکروسافت و سوني مجبور بودند مسير طراحي و ساخت محصولات خود را به کلي متحول کنند. کنسول جديد پلي استيشن مثل کنسول‌هاي قبلي از منوهاي پيچيده استفاده مي‌کند و به همين دلیل نمونه جديد نیز اينترفيس ضعيفی دارد. اما ابزار کينکت مايکروسافت به بازيکن‌ اجازه مي‌دهد از ميان منوي معمولي کنترل پد، منوي کنترلي حرکتي و منوي صوتي، يکي را انتخاب کنند.

به اين ترتيب شرکت مايکروسافت توانسته به پلتفرمی ثابت و کاربردي در چنين کنسول‌هايي دست پيدا کند که پايه موفقيت‌های بعدي باشد. در ضمن مايکروسافت با حذف پيچيدگي‌‌هاي معمول، ابزار کينکت را به کنترلري ساده و کاربردي براي بازيکن تبديل کرده است. اما همچنان محصول شرکت نينتندو بهترين شرايط را در ميان رقبا داراست، چون از همان ابتدا براساس تشخيص حرکات بدن بازيکنان طراحي شده است.

حالا مي‌ر‌سيم به بحث بازي‌هاي ورزشي و توانايي‌هاي مختلف کنسول‌هاي نوين بازي‌هاي کامپیوتری.

Wii: مشکلاتی که حل شدند
بازي Wii Sports شرکت نينتندو که در ماه‌هاي پاياني سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد، کمي قديمي به نظر مي‌رسد، اما همچنان يکي از بازي‌هاي جذاب عصر نوين بازي‌هاي کامپیوتری است که با شخصيت‌هاي متنوع و اشکالات ريز همچنان محبوبيت خود را حفظ کرده است.

منوي اين بازي هم کاملا ساده است و بازيکن مي‌تواند تمام قسمت‌هاي بازي را به سادگي کنترل کند. در چنين شرايطي بازيکن تازه‌کار به سرعت مي‌تواند قوانين بازي را فرا گرفته و از تجربه کار با Wii لذت ببرد. همچنين براي بازيکنان تازه‌کاري که در اثناي بازي، حرکات را غلط انجام مي‌دهند، بخش ويژه آموزشي طراحي شده تا به صورت تصويري تمام حرکات لازم را بياموزند.

اما يک مشکل قديمي: يکي از مشکلات کلاسيک اين کنسول‌ بازي، عدم پاسخ‌گويي دستگاه در بعضي حرکات است که البته بعدها توسط افزونه MotionPlus حل شد، اما در نسخه‌هاي قديمي همچنان پابرجاست؛ البته با توجه به دموي نمايش ‌داده ‌شده در نمايشگاه E3 مشخص است اين مشکل در Wii U کاملا رفع شده است.

تصویر ۱

Move: دشوار و جذاب
ابزار Move پلي استيشن تمام حرکات بازيکن را به دقت تعقيب مي‌کند. از نظر سخت‌افزاري مي‌توان ادعا کرد اين ابزار از محصولات شرکت نينتندو سبقت گرفته است. اما در مورد تجربه کار با کنسول؟ به لحاظ دقت بالاي ابزار Move مي‌توان به راحتي بازي Sports Champions را يکي از بازي‌هاي مهيج جهان ناميد.

هرچند هر بازيکني مي‌تواند به راحتي اين بازي را فرا گرفته و امتيازات مطلوب را کسب کند، اما براي موفقيت در بازي‌هاي مختلف بايد مثل يک ورزشکار حرفه‌اي عمل کرد. البته مسئله اين است که مجازات اشتباهات در بازي با اين کنسول، سنگين است و همين نکته ممکن است باعث شود بيشتر بازيکن‌ها با دیدن دشواری بازی از ادامه آن منصرف شوند.

در واقع براي تجربه هرکدام از ورزش‌هاي اين بازي بايد به طور کامل آموزش ديد وگرنه بازيکن تازه‌کار با مشکلات بزرگي مواجه خواهد شد و به راحتی امتیاز از دست خواهد داد. شايد بهتر بود توليدکنندگان حالت‌های ساده‌تری براي بازيکنان تازه‌کار در نظر مي‌گرفتند!

تصویر ۲

Kinect: برای بازی‌های دونفره
مي‌توان بازي Kinect Sports شرکت مايکروسافت را نقطه مقابل Move پلي‌استيشن دانست: ابزاری برای بازي‌های ساده و گروهي. به همين دليل بازيکنان تازه‌کار هم به راحتي مي‌توانند از بازي با اين کنسول لذت ببرند. اما مسئله‌اي که در بازي با کينکت مشکل‌ساز مي‌شود، فضاي بازي است: شما وقتي مي‌خواهيد يک بازي کامپیوتری را با کينکت تجربه کنيد، به فضاي بازي بزرگي احتياج داريد که قابل‌ مقايسه با ساير کنسول‌هاي مشابه نيست.

به عنوان مثال اگر بخواهيد يک بازي را دونفره انجام دهيد،‌ بايد سه متر از حس‌گر دستگاه فاصله بگيريد و نیاز به اتاقی بزرگ برای حرکت در آن دارید، البته بايد به اين نکته هم اشاره کرد به دلیل سادگي بازي‌هاي اين کنسول، ممکن است بازيکن بعد از مدتي خسته شود. به همين خاطر در بيشتر موارد بازيکنان به صورت گروهي لذت بازي با کينکت را تجربه مي‌کنند تا با یکدیگر به رقابت بپردازند.

تصویر ۳

حرف آخر

آمار فروش نشان مي‌دهد که Wii شرکت نينتندو همچنان در ميان کنسول‌هاي عصر نوين بازي‌هاي کامپیوتری (تشخيص حرکات بدن بازيکن) پيشتاز است. اما تلاش‌هاي مايکروسافت در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار، باعث شده همگان بپذيرند کينکت رقيبی جدي براي کنسول شرکت نينتندو به حساب مي‌آيد.

گويا هدف شرکت سوني جذب گروه خاصي از بازيکنان است که قصد دارند بازي‌هاي حرکتي سخت را تجربه کنند. البته شايد اين هدف‌گذاري در درازمدت موفق‌تر باشد، اما همچنان رقابت ادامه دارد و برنده شرکتي است که بتواند محيط بازي جذاب‌تري براي بازيکن فراهم کند.

منبع : http://computernews.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *